Wednesday, January 26, 2011

:: CinTa yang Sukar ::

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh..


C.I.N.T.A.





Tidak perlu didefinasikan lagi.hatta budak tadika pun kini sudah pandai bermain cinta antara mereka..inikan pula yang meningkat remaja hinggalah yang bercucu dan bercicit.bukanlah itu yang saya mahu kongsikan,tetapi setelah 4tahun berada dibumi Urdun,telah banyak mengajar saya erti cinta sebenar.cinta kepada Allah,cinta kepada manusia,cinta kepada haiwan,cinta kepada buku dan pelbagai lagi cinta yang perlu saya koreksi dari kotak fikiran saya.


CINTA BUKU?


Macamana ya?


Ulat buku ka?


apa ka?


Cinta Buku yang dimaksudkan mendapat keberkatan ilmu setelah kita mencntainya sepenuh hati..tapi itu yang sering saya abaikan tika di Jordan.walaupun saya tahu,bahawa itulah bumi Anbia.Bumi karamah.tapi kerana lebih mengejar kepada kauntiti , lantas saya endahkan kualiti.ah!teruknya tika itu!


Selama 4tahun ,tahun bersilih ganti.hingga tiba di lapangan terbang bersedia untuk pulang ke tanah air terchenta.


Beberapa bulan di tanah air.dapat peluang mengajar di salah satu sekolah,selayang.betapa lemahnya ingatan hingga benda yang simple boleh lupa.Ya Allah,ampunkan hambaMu ini.


Pastinya aku dilaknat dari sang kitab hinggakan keberkatan tidakku rasai.Ya Allah.kini langkahku umpama kanak-kanak yang bertatih untuk berjalan.membuka setiap inci helai kitab untuk direverse' kembali.


KEBERKATAN jarang diambil kira,tapi keberkatan itulah akan dikira sampai ke liang lahad.andai  kosong  semua ilmu yang dipelajari,apa yang kita bawa?apa yang kita beri?andai semua hilang atas sehelai kertas.lantas kertas itu disimpan,disisip di celahan buku,dibuang didalam tong sampah.apa yang dapat?


Semua persoalan yang timbul kini disimpul menjadi satu resolusi.aku kini kembali untuk meraih cintamu walaupun sukar , lambat ,pedih akanku gagah jua untuk menebus kembali masa yang berlalu dengan penuh habuk hitam.


Betapa pentingnya buku , sehinggakan para alim ulamak menulis tajuk al kitab di dalam karangan mereka.





"Apakah sama antara orang yg berilmu dengan orang yang tidak berilmu"

No comments:

Post a Comment